Denne plan er et beredskab, der bringes i anvendelse i nedenstående krisesituationer:
- Akut alvorlig ulykke
- Når en elev mister en nær pårørende
- Når klassen mister en elev
- Når skolen mister en medarbejder
Akut alvorlig ulykke
- Den voksne ved ulykken tilkalder hjælp
- Skolens ledelse/klasseteamet kontakter familien
- Skolens ledelse/klasseteamet orienterer klassens lærere/pædagoger
- Klasseteamet orienterer klassens forældre
- Klassens primære lærere/pædagoger formidler og tager en dialog med klassen
- Skolens ledelse orienterer skolens øvrige klasser mundtligt
- Skolens ledelse tilkalder ekstern krisehjælp om nødvendigt
- Opfølgning i klassen gennem samtaler med elever og klassen. Evt. anvendelse af sorgmateriale og tage emnet op i relevante anledninger og/eller faglige temaer.
- Det er vigtigt, at forældrene informeres om klassens arbejde med emnet sorg. Det er også af stor vigtighed, at forældrene orienterer skolen om børnenes stærke oplevelser/følelser og problemer.
Når en elev mister en forælder eller søskende
- Skolens ledelse/klasseteamet kontakter familien
- Skolens ledelse/klasseteamet orienterer klassens team
- Klasseteamet orienterer klassen forældre
- Klassens primære lærere/pædagoger formidler og tager en dialog med klassen
- Klasseteamet planlægger modtagelsen af eleven sammen med klassen
- Klasseteamet drøfter evt. deltagelse i begravelse/bisættelse med eleven og familien
- Opfølgning i klassen gennem samtaler med eleven og klassen. Evt. anvendelse af sorgmateriale og tage emnet op i relevante anledninger og/eller faglige temaer.
- Det er vigtigt, at forældrene informeres om klassens arbejde med emnet sorg. Det er også af stor vigtighed, at forældrene orienterer skolen om børnenes stærke oplevelser/følelser og problemer.
Når klassen mister en elev
- Skolens ledelse/klasseteamet kontakter familien
- Skolens ledelse orienterer den samlede medarbejderstab
- Klasseteamet orienterer klassen forældre
- Klassens primære lærere/pædagoger formidler og tager en dialog med klassen
- Skolens ledelse orienterer skolens øvrige klasser i afdelingen - mundtligt
- Den/de berørte klasser bliver sammen i klassen sammen med de centrale personer (for at skabe åbenhed om det virkelige hændelsesforløb)
- Skolens ledelse tilkalder ekstern krisehjælp om nødvendigt
- Skolen tager evt. kontakt til relevant ressourceperson som PPR eller skolesundhedsplejerske vedr. tilbud om hjælp
- Der flages på halv
- Klasseteamet drøfter evt. deltagelse i begravelse/bisættelse med familien
- Elever og medarbejdere samles evt. til en kort mindehøjtidelighed
- Opfølgning i klassen gennem samtaler med elever og klassen. Evt. anvendelse af sorgmateriale og tage emnet op i relevante anledninger og/ eller faglige temaer.
- Det er vigtigt, at forældrene informeres om klassens arbejde med emnet sorg. Det er også af stor vigtighed, at forældrene orienterer skolen om børnenes stærke oplevelser/følelser og problemer.
Når skolen mister en medarbejder
- Skolens ledelse kontakter medarbejderens familie
- Skolens ledelse orienterer skolens ansatte
- Skolens ledelse orienterer alle skolens forældre
- Skolens ledelse orienterer skolens øvrige klasser i afdelingen - mundtligt
- Klasseteamet i afdødes primære klasser formidler og tager en dialog med klassen/klasserne
- Der flages på halv
- En af klassens primære lærere/pædagoger drøfter evt. deltagelse i begravelse/bisættelse med klassen/klasserne
- Skolens medarbejdere og elever samles til en kort mindehøjtidelighed
- Skolens medarbejdere samles evt. på personalerummet til en kort mindehøjtidelighed
- Opfølgning i klassen gennem samtaler med elever og klassen. Evt. anvendelse af sorgmateriale og tage emnet op i relevante anledninger og/eller faglige temaer.
- Det er vigtigt, at forældrene informeres om klassens arbejde om emnet sorg. Det er også af stor vigtighed, at forældrene orienterer skolen om børnenes stærke oplevelser/følelser og problemer.
Vedtaget på skolebestyrelsesmøde d.11-06-2019